Velg seksjon Forside
Redaktør: Anne Britt V Gjedrem
Gå til Its Learning
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Omvendt julekalender 2017

Omvendt julekalender går i 2017 til Bibliotekbussen i Tijuana i Mexico

Også i år skal vi ha omvendt julekalender på Vigmostad privatskole. Denne gangen går gaven til Bibliotekbussen i Tijuana på vestkysten av Mexico.  Noah og Telma med familie er med på hjelpearbeid i dette området.  Pengene går til bøker og skolemateriell til barn i fattige familier. En bok koster 50 kr.

I stedet for å for å få en gave i kalenderen, vil vi ha fokus på å gi. Elevene kan for eksempel gjøre en jobb hjemme og tjene litt penger. Da gjør elevene selv en innsats for gaven de gir. Det er opp til hver familie å bestemme beløp. Pengene legges i en lukket konvolutt som tas med til skolen i adventstiden. Ønsker noen å gi flere gaver, kan de få en ekstra konvolutt. Konvoluttene samles og telles opp anonymt. Siste frist er tirsdag 19. desember.

Litt info om årets prosjekt fra Bibliotekbussen:

"Biblioteca Andante Mobile Library bus" er et arbeid som fremmer leseferdigheter og leselyst hos familier som har lav inntekt. Bussen besøker lokale skoler, barnehjem, kirker og kommunalt eller offentlig arbeid for å øke tilgangen til bøker i områder hvor det ikke finnes bibliotek, og hvor de fleste barn ikke har noe lesemateriell hjemme. Vi vet at utdannelse og økt leseferdighet er nøkkelen til fremtidig suksess for de fattige i Mexico, og vi setter stor pris på at dere vil samarbeide med oss i denne visjonen.

Dersom andre også har lyst til å støtte bibliotekbussprosjektet:

1 Spansk bok – 50 NOK

'Skoleutstyr, en spansk bok inkludert, for 1 barn - 250 NOK

1 ryggsekk + skoleutstyr – 420 NOK

Skoleuniform for 1 barn – 550 NOK

1 ryggsekk + skoleutstyr +"personal care items"(sokker, tannbørst og tannkrem,  hårbørst/kam, kid’s vitamins)- 850 NOK

1 ryggsekk + skoleutstyr + "personal care items" + skoleuniform - 1400 NOK

Kontonr.: 2801 28 85611 (NB! Dette er skolens gavekonto. Husk å merke med MEXICO)

Litt om familien Telhaugs liv i Mexico:

Noah, Telma, Lydia, Vibeke og Aslak bor for tiden i Mexico. Vi voksne jobber som frivillige for YWAM. Arbeidet er en del av den internasjonale organisasjonen Youth With a Mission, (Ungdom i Oppdrag), en tverrkirkelig misjonsorganisasjon. YWAM gjør forskjellig arbeid over 1000 steder rundt om i verden. På basen i Mexico er hovedarbeidet å bygge hus til de fattige. Det er til nå bygget over 7000 hus. Hver helg kommer det grupper fra andre steder i verden som har betalt for huset, og med hjelp av noen fra staben på basen, bygger de ferdig huset på to dager og kan gi nøkkelen til et tett og nytt hus til familien som skal bo der. Det er også mye annet arbeid som drives i lokalsamfunnet. Et av arbeidene er bibliotekbussen.

Noah og Telma går på en lokal skole i 3. og 5. klasse. Første del av dagen er på engelsk, siste del av dagen er på spansk. De har ingen friminutt bortsett fra spisepausen midt på dagen. Det var det mest utfordrende på starten av skoleåret! De har også en «snack-break» senere på dagen. Da er det ikke tid til lek, men viktig å spise snack;)

De må gå med uniform, og hver onsdag må de ha egen gymuniform.  Den må de ha på hele dagen, selv om de ikke har gym hele dagen. Hver morgen sjekker lærerne at uniformen er hel og ren. Jentene får ikke lov til å ha håret løst, og guttene må ha kort hår. Neglene blir også sjekket hver morgen, og de må være korte og helt rene. Det er en utfordring når et av barna stort sett står på hendene eller slår hjul hele dagen. Det er liksom litt skittent her, og det kryper inn under neglene når hendene er på bakken og bena i lufta…

På skolen får de karakterer, og det er stavetest på både engelsk og spansk hver fredag. Ingen av oss snakker skikkelig spansk enda, men stavingen på spansk er lettere enn engelsk staving, fordi måten man uttaler ordene på spansk er mer lik norsk. Vi husker alle fortsatt hvordan vi snakker norsk, og vi lærer å sette pris på alle de gode tingene vi savner i Norge :)

Main Image
Bilde 1 av 5